Pink Heart Tail

Tips på hur du slipper göra bort dig i Australien....

Jag tänkte ta och dela med mig lite av några saker som jag lärt mig av här down under. Det kanske kommer till någon nytta för er som planerar att resa hit eller bara vill skratta åt mina misstag! Här kommer lite tips från experten Elisa.
 
1. Här tar man inte i hand när man hälsar, jag upprepar. TA INTE I HAND. Vi svenskar är stolta och artiga, men om man tar i hand här klassas man mest som... jag vet inte vad, vill jag veta? Gud, när min aussie vän presenterade mig inför hans fyra kompisar, (som mest bestod av snygga killar) så gick jag runt och hälsade på alla. Dom skrattade mest åt mig när dom tog min hand och sneglade flinande bort på min vän som såg ganska obekväm ut. Fick senare reda på att man absolut inte häslar genom att ta i hand här, speciellt inte bland ungdommarna. Man ska tydligen bara stå där som ett fån och så säger kompisen något i stil med " Detta är min vän Elisa" Så ska man bara stå där och nicka lite. JAHA, då har jag verkligen gjort bort mig... fan. 
 
2. Här kramas man inte. Om det inte är så att man kanske har rest bort en lång tid och återförenas på flygplatsen igen eller något liknande. Första gången jag träffade min Aussie kompis så hängde vi la kanske i en dag, sen när vi skilldes åt så gav jag honom en kram, Ja, vadådå? Så gör man la ändå, jag gillar dessutom kramar! Men, eftersom man bara kramas här om man är riktigt goda polare, släkt eller tydligen har saknat någon väldigt mycket.. så blev det ganska awkward....
 
3. Istället för kramar så "pussar" man varann på kinderna så som i latinamerika. Detta gjorde en kille på mig och jag blev så chockad och sa till honom att här kan du inte bara komma och pussas huxflux! Han sa att det är en "tradition" här vilket jag bara fnyste åt... Jaha, där gjorde jag bort mig igen.
 
4. På gymmet hemma i Sverige slänger man av sig kläderna huxflux och hoppar in i en gemensam stor dusch. När jag bytte om i omklädningsrummet här i Australien så såg jag hur obekväma alla blev och stod och vred och vände på sig. Jag upptäckte då att jag var den ända som stod spritt språngandes naken, dom andra kom redan ombytta och det ända dom gjorde i omlädningsrummet var in princip att låsa in sina saker i skåpet. När jag sedan gick mot toan så såg jag små "omklädningsbås" - Jaha ja! Man ska byta om i ett trångt litet utrymme för att inte visa upp sin..... hud. Ducharna är även i små bås. Men äsh, jag glömmer oftast bort båsen och byter om fort istället. Palla.
 
5. Kritisera aldrig cricket. Första gången jag såg cricket hållde jag på att somna och då gick jag på springbandet, illa! Alltså, det påminner lite om brännboll och det händer in princip ingenting. Cricket= Fucking shet. Detta har jag sagt ganska ordagrant dessutom till några australienare och det har iiinte varit så populärt då dom flesta här tydligen älska cricket..Fick sedan reda på att det är deras nationalsport så då är det ju ändå ganska förståligt att dom är stolta över den. Jag är stolt över att vi har hockey hemma i Sverige, där är det iallafall lite action!
 
6. Vad tänker du på när du hör ordet thongs? Jag tänker på det amerikanska ordet för stringtrosor. Första gången jag hörde ordet thongs här i Australien var när min moster bad min lilla kusin att "ta på sig sina thongs" Jag blev såklart mycket fundersam... Även lättad då jag fick reda på att det betyder flipflop (slipper). Ordet flipflop används verkligen inte här och folk skrattar åt dig om du säger något i stil med "I just gonna bring my flipflopp" Tro mig, jag vet. Så NEJ säg för gudskull bara thongs, för tänk efter, hur efterblivet låter inte flip flopp egentligen? haha. 
 
 
Det finns säkert så mycket mer att skriva om men då får det bli en del två. Men det är ju faktiskt lite kulturskillnad här så jag skyller på det! Och well, you learn the hard way ~ 
 
Slänger in en bild med lite Aussie-slang också! 
 

Kommentarer
Postat av: Hoshi

Haha aaw stackars Älly ^^ <3

Svar: haha, inte lätt <3
Älly

2013-11-14 @ 22:48:05
URL: http://hoshihanako.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
ellysita Follow on Bloglovin