Pink Heart Tail

10 tips mot pollenallergi!

Jag har varit pollenallergiker så länge jag kan minnas. På midsommar när jag och lillen var ute och plockade blommor fick jag en "allergichock". Jag och lillen fick åka hem till mig illa kvickt och leta rätt på mina receptbelagda mediciner. Har bara andvänt sånna man köper på apoteket den senaste tiden då det varit så låga halter. Men nu efter midsommar börjar halterna att stiga. 
 
Om du är hemma 
 
1. Har du varit ute hela dagen så ska du hoppa i duschen det första du gör när du kommer hem. Pollen sätter sig överallt... På kroppen, kläderna, håret, Ö V E R A L L T .  Efter du hoppat ur duschen så ha nässprey/ ögondroppar till hands. Ta dessa mediciner så fort du går ut ur duschen. 
 
Byt kläderna du hade på dig innan till nytvättade och rena kläder!! OBS! Häng inte ut någon tvätt utomhus under pollensäsongen. 
 
 
 
2. Låt inga dörrar/fönster stå öppna under dagen, om du vill vädra i ditt rum så gör det tidigt på morgonen eller sent på kvällen. 
Ta inte in blommor inomhus.
 
 
3. Kela inte länge eller för mycket med dina husdjur. Dom är ute mycket på dagarna och har då pälsen full av pollen.
 
4. Gå till vårdcentralen gå fort du misstänker att du är pollen allergiker. Har du stark allergi hjälper inte medicinerna som finns på hälsokost, då behöver du receptbelagda mediciner. 
 
 
5. Drick massor av vatten, helst citronvatten. Var en granne  till mig som gav mig tipset och det hjälper faktiskt!  :) 
 
 
 
 
6. Ha din medicin och ett glas vatten vid sängkanten, ta medicinen så fort du vaknar på morgonen.
 
 
7. Vill du gå ut på en promenad, ta en springrunda eller cykla. Gör detta tidigt på morgonen eller senare på kvällen.
 
 
 
Är du inte hemma
 
8. Jag brukar inte använda så mycket smink osv under sommaren. Känner du att det börjar klia och svullna i ögon/näsa, gå in på toan och tvätta ansiktet och händerna noga! Jag brukar även ha med mig ansiktsvatten, sånt spritvatten man köper på apoteket och lite padds, så man får bort all pollen ordentligt. 
 
 
 
9. KLIA INTE! Hur mycket det än kliar och irriterar så försök iallafall att inte klia (så mycket) Det blir bara värre och pollen kommer då in längre i ögat, då kan ögonen bli jätte svullna. När jag var barn hände det ofta att jag kliade så mycket att jag inte kunde öppna mina ögon tillslut.. Gå då som sagt och försök tvätta bort det/duscha än göra runt det.
 
 
10. Rökning gör pollenallergin värre! Ännu en anledning för er rökare att sluta? Om du inte röker, undvik rökiga miljöer.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
ellysita Follow on Bloglovin